Na Wschodzie bez zmian / All Quiet on the Eastern Front

Tego dnia miałam nieco inne plany. Prognoza pogody zapowiadała słoneczne popołudnie od 16.oo, wierciłam się więc pół dnia na krześle, podchodząc co chwilę do okna i patrząc w wielką szarość na zewnątrz. No ale przecież moja prognoza nigdy się nie myli, o 16.oo będzie słońce! Kilka minut przed rzeczoną godziną nad Petersburgiem nadal kłębiły się chmury. Stwierdziłam, że z pewnością za chwilę się przejaśni, akurat jak dojadę na Plac Lenina, a potem na cmentarz ormiański (taki był pierwotny plan). Wyszłam z akademika i… prawie się przewróciłam od podmuchu wiatru. Wichura apokaliptyczna, ale ja miałabym się poddać? Pół godziny później wysiadałam z metra – nadal armagedon. Oto, co zobaczyłam po wyjściu ze stacji…

leninandsun-0003

Teoretycznie wiedziałam, co zastanę na miejscu, mimo to przecierałam oczy ze zdumienia. On tam naprawdę stoi. Pomnik Lenina.

Rosja2

Za pomnikiem (wzniesionym w 1926 roku), obok stacji metra znajduje się Dworzec Fiński. To tutaj Lenin wysiadł z pociągu z Niemiec 3 kwietnia 1917 roku. Lokomotywę pociągu, którym przyjechał Lenin, można zobaczyć na dworcu, trzeba jednak kupić bilet. Jeśli wybiorę się do Finlandii, spróbuję przy okazji uwiecznić lokomotywę.

leninandsun-0004-2

leninandsun-0015

leninandsun-0017

leninandsun-0019

Pokręciłam się jeszcze chwilę w okolicy placu, ale pogoda szybko zagoniła mnie z powrotem do metra.

leninandsun-0025

leninandsun-0024

leninandsun-0022

Podjechałam na Newski, zrobiłam szybkie zakupy i planowałam powrót do domu, ale wychodząc ze sklepu zobaczyłam majaczące na horyzoncie słońce. Niewiele się zastanawiając, wskoczyłam do autobusu, podjechałam pod Ermitaż i trafiłam na przepiękny, mroźny zachód słońca. Gdy zorientowałam się, że prawie nie czuję uszu i nie jestem w stanie naciskać spustu migawki zgrabiałymi palcami, słońce już chowało się za dachy budynków, z czystym sumieniem złapałam więc autobus, dziękując w duchu za mocne ogrzewanie, które zazwyczaj przeklinam w petersburskiej komunikacji miejskiej – w środku 22 stopnie.

leninandsun-0032

leninandsun-0035

leninandsun-0055

leninandsun-0040

leninandsun-0058

Rosja21

leninandsun-0064

Niektórzy by pokontemplować ten wyjątkowo spokojny i cichy moment w samym centrum Petersburga, gotowi byli poświęcić nawet nerki – ten chłopak siedział tam już kiedy pojawiłam się z aparatem i nie ruszał się przez dobre piętnaście minut.

leninandsun-0044

2 uwagi do wpisu “Na Wschodzie bez zmian / All Quiet on the Eastern Front

Skomentuj

