Victory Day – День Победы

9 maja w Rosji hucznie celebruje się Dzień Zwycięstwa w Wielkiej Wojnie Ojczyźnianej. Nagranie z obchodów w Moskwie można obejrzeć na stronie Kremla (kremlin.ru) – ja obejrzałam rok temu na zajęciach z rosyjskiego i do tej pory czuję przesyt, nie mam potrzeby ponownego oglądania w tym roku. Tym bardziej, że swoją dawkę rosyjskiej dumy narodowej przyjęłam dzisiaj na żywo w Petersburgu. Rano odpuściłam sobie wojskowy pokaz przed Ermitażem, bo żeby cokolwiek zobaczyć, trzeba na miejscu być ponad dwie godziny przed rozpoczęciem wydarzenia (a zaczyna się o 10.oo) i zamiast tego poszłam na siłownię. Do obchodów Dnia Pobiedy podeszłam więc bezstresowo, umówiłyśmy się z Justyną i pojechałyśmy pod sobór św. Izaaka, gdzie zaplanowany był koncert chóru Teatru Maryjskiego. Nie powiem, wojenne pieśni robiły wrażenie, ale obie z Justyną przewróciłyśmy oczami na widok ogromnych banerów z datą wojny: 1941-1945…

Długo tam nie zabawiłyśmy. Ruszyłyśmy pieszo w stronę Galerii (cóż za wspaniały dzień na poszukiwanie butów), po drodze zgarnęłyśmy kawę w McDonaldzie (do którego chyba postanowiło udać się pół miasta) i mijając mieszkańców spacerujących z kwiatami i pomarańczowo-czarnymi wstążkami, poszłyśmy w obranym kierunku. Po wyjściu ze sklepów (tak kosmicznych butów jak w Rosji, to nigdzie nie widziałam, przysięgam), przed nami wyrósł pochód weteranów. No przecież, faktycznie – miał się zacząć o 17.oo, było już kilkanaście minut po. Znalazłyśmy się w strategicznie niezłym miejscu do robienia zdjęć, deszcz przestał padać, nic, tylko wyciągnąć aparat.

Obejrzyjcie zdjęcia, ja powstrzymam się od komentarza.

9th of May is a big day in Russia, as the whole nation celebrates Victory Day in the 1941-45 war. I didn’t write World War II on purpose, as this one started in September 1939 and somehow Russia tends to forget about it. I haven’t heard anyone here mention the Molotov-Ribbentrop fact. But ooops, I promised myself to refrain from commenting on that… I didn’t go to the morning events, but met with Justyna later and we went to listen to the Mariinsky Theatre choir in front of Isaakevsky Sobor. It was quite impressive, I have to admit, but looking at the posters with the 1941-1945 dates made us feel uneasy. We went to do the planned shopping and as we left the shopping mall, the veterans parade had just started. I took out my camera and took some photos, which I believe speak louder than words.

pobiedy-0171-2

pobiedy-0165

pobiedy-0172

pobiedy-0174

pobiedy-0178

pobiedy-0179

pobiedy-0183

pobiedy-0184

pobiedy-0195

pobiedy-0187

pobiedy-0194

pobiedy-0197

pobiedy-0200

pobiedy-0205

pobiedy-0206

pobiedy-0207

pobiedy-0209

pobiedy-0211

pobiedy-0212

pobiedy-0215

pobiedy-0216

pobiedy-0218

pobiedy-0219

pobiedy-0221

pobiedy-0227

pobiedy-0222

pobiedy-0230

pobiedy-0232

pobiedy-0233

pobiedy-0236

pobiedy-0237

pobiedy-0242

9 uwag do wpisu “Victory Day – День Победы

  1. Zdjęcia fenomenalne! Kiedyś chciałem bardzo to zobaczyć na żywo, i chyba nadal chcę, ale w obecnej sytuacji politycznej, mam jakieś takie dziwne coś, co mówi mi, żeby na razie tam nie jechać. Nie chodzi o to, czy bezpiecznie, czy nie, ale chyba klimatu trochę nie ma. W każdym bądź razie, na pewno każdy słyszał, Rosjanie ostatnio powiedzieli, że można obchody zorganizować w Warszawie i że dojazd do naszej stolicy czołgami zajmie in 1 dzień ;)

  2. Super zdjecia, podoba mi sie perspektywa i ostrosc obrazu. Co do samych obchodow Dnia Zwyciesywa – bylam kiedys podczas obchodow w Izraelu, niesamowita demonstracja sily o kunsztu militarnego. Mysle, ze w Moskwie moglo to wygladac podobnie. We mnie to wzbudzilo podzi, ale i strach.

  3. Baner z datą wojny? No cóż zawsze tak będzie, jedni będą za wojnę karcić, inni się wojną będą szczycić. Bardzo dobre zdjęcia!

Skomentuj

