Tikhvin Cemetery // Cmentarz Tichwiński

W zeszłym tygodniu odwiedziłam założony w 1823 roku Cmentarz Tichwiński. Cmentarz znajduje się w centrum Petersburga, przy stacji metra Plac Aleksandra Newskiego, dlatego nie wymagało to większego planowania; po prostu wyszłam z uczelni, świeciło piękne słońce, ja potrzebowałam przewietrzyć głowę po całym dniu zajęć – spontaniczna decyzja, jadę. I tak jak nigdy nie wożę na uczelnię aparatu, tak tym razem coś mnie tknęło i miałam fotopstrykadełko przy sobie.

Last week I visited the Tikhvin Cemetery, established in 1823. It’s located next to the Ploshchad Alexandra Nevskogo metro station, so one day after I finished class I just got on the train and within a ten minutes was at the cemetery. It was a beautiful, sunny day and I needed a break after a whole day at uni. And luckily, I had my camera with me.

cmentarz

Cmentarz został założony w 1823 roku i to właśnie XIX-wieczne osobistości są tu pochowane. Nekropolia podzielona jest na dwie części: cmentarz artystów oraz ważnych postaci XIX wieku ogólnie. Bilet wstępu kosztuje 200 rubli (17 zł), jest natomiast kilka grup objętych ulgą, w tym studenci – wtedy cena biletu wynosi 50 rubli (4,20 zł).

Some famous people are buried at the cemetery. One part is devoted to artists, another to other 19th century great people, including scientists and politicians. Admission is 200 (4 euros) rubles, but there are some discounts and the student ticket costs 50 rubles (1 euro).

cmentarz-0007

Kogo ze znanych artystów tu znajdziemy? Oj, wielu… Dostojewski, Borodin, Czajkowski, Rimski-Korsakow, Kryłow, Rubinstein… Niektóre nagrobki są dość niepozorne, inne – naprawdę bogato zdobione. A tak – w alejkach cisza, spokój. Trudno uwierzyć, że za murem jest tętniące życiem miasto. Ta część cmentarza jest bardzo ‚przyjemna’, sprzyja kontemplacji.

Among the people buried there are: Dostoyevsky, Borodin, Tchaikovsky, Rimski-Korsakov… Some of the graves are real masterpieces, others don’t draw that much attention. The alleys are very quiet and it’s hard to believe that there’s a lively city just behind the wall.

cmentarz3

Ku mojemu zdziwieniu, gdy spojrzałam na grób Dostojewskiego, wśród kwiatów zobaczyłam… cukierki, batoniki i owoce. W pierwszej chwili pomyślałam, że cmentarz nawiedziła wycieczka szalonych gimnazjalistów (drodzy dobrze wychowani gimnazjaliści, przepraszam) i zostawiła po sobie śmietnik, ale po paru sekundach przypomniałam sobie cmentarz w Armenii (bardzo ‚imprezowy’) i dotarło do mnie, że we wschodniej tradycji zmarłym często przynosi się jedzenie. Jestem przekonana, że duch Dostojewskiego z uśmiechem na to patrzy.

To my surprise, I saw not only flowers on Dostoyevsky’s grave, but also sweets. My first thought was that a group of teenagers invaded the cemetery and made mess, but then I realised I already had seen similar graves in Armenia and that it’s just an Eastern tradition of bringing food for the dead. Oh well…

cmentarz2

cmentarz1

cmentarz-0062

cmentarz-0051

cmentarz6

cmentarz-0068

cmentarz-0050-2

cmentarz-0112

cmentarz-0104-2

cmentarz-0109

cmentarz-0110

cmentarz-0047

Poniżej nagrobek Czajkowskiego:
Tchaikovsky’s grave:

cmentarz4

cmentarz-0085-2

cmentarz5

cmentarz-0075

cmentarz-0063

cmentarz-0041

Na cmentarzu artystów straciłam poczucie czasu. Dosłownie wpadłam w tunel kontemplacyjny i nagle przypomniałam sobie, że jest jeszcze druga część nekropolii – cmentarz XIX-wiecznych znamienitości. W tym grób Łomonosowa – oszczędzę Wam zdjęcia, bo niezbyt fotogeniczne te marmury były. I ciekawostka – jeszcze na artystowskim cmentarzu znajduje się nagrobek Marii Szymanowskiej. Taki polski akcent.

I lost track of time at the artists’ cemetery and there was still the other part to see! It included Lomonosov’s grave, but trust me, it wasn’t worth a picture.

cmentarz7

Od razu uderzyło mnie zagęszczenie nagrobków. Dziwacznie porozmieszczanych, jakby rozrzuconych niedbale, każdy pod innym kątem. Nie jestem fanką symetrii absolutnej, ale na litość, nie można tym grobom dać trochę przestrzeni? Przeskakując wzrokiem po kolejnych pomnikach, czułam się mocno zagubiona.

I was immiedately struck by how ‚dense’ the cemetery was. And it was a mess. I’m not crazy about symmetry, but this was too much and I just felt lost and confused.

cmentarz-0144

Może to moja bujna wyobraźnia, ale na tym cmentarzu do głowy przychodziły mi same straszności. Te płyty i pomniki… jak z horrorów, których oglądać nie mogę, bo zostają mi w głowie na lata. Gdybym miała krótko opisać to miejsce: bezimienne, anonimowe, pogańskie. Tak, pogańskie. Krzyża można by tam ze świecą szukać. No dobrze, bez świecy też znalazłam, ale z trudem.

And maybe that’s just my imagination, but all I could think of were scenes from horror movies. The place seemed anonymous and pagan. Yes, pagan. It took me a while to find a cross there – at a cemetery!

cmentarz8

cmentarz10

cmentarz-0130

cmentarz9

cmentarz-0125

cmentarz11

XIX-wieczna nekropolia jest z pewnością warta odwiedzenia i wydania tych kilkudziesięciu rubli. Szczególnie pierwsza część w wiosennej oprawie warta jest spokojnego spaceru. Dodatkowo, za cmentarzem znajduje się piękny Sobór Świętej Trójcy. Niestety na terenie parku wokół soboru jak i w samym soborze nie można robić zdjęć, dlatego odsyłam do internetów (klik). Warto zajrzeć: w soborze znajdują się relikwie świętego Aleksandra Newskiego oraz wiele przepięknych ikon. Ja miałam to szczęście, że trafiłam na modlitwy i mogłam posłuchać śpiewu. A wschodnia liturgia ma ‚to coś’. Choć z drugiej strony – ciągłe bicie się w pierś, pokłony, zaciągane ‚Gospodin pomiłuj’ jest jakieś… niekompletne. Wiara szczelnie zamknięta, opakowana w rytuał. Ale to temat na obszerną, osobną dyskusję.

The 19th century cemetery is definitely worth a visit, particularly in spring. Perfect for an afternoon walk and if you get the discount, it’s really cheap. There’s also the Trinity Cathedral nearby, but as it’s not permitted to take pictures there, I’m posting a link (click). You’ll find the relics of St. Alexander Nevsky there as well as some beautiful icons.

cmentarz12

2 uwagi do wpisu “Tikhvin Cemetery // Cmentarz Tichwiński

    • Dziękuję :) Niedługo będzie ER, muszę tylko zdobyć część zdjęć, bo robiłam tam analogiem, cyfrą i retro małpką i muszę to wszystko ogarnąć ;)

Skomentuj

